انتشار کتاب "فرهنگ نمادهای چین"


کتاب "فرهنگ نمادهای چین" به همت مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، کتاب فرهنگ نمادهای چین نوشته ولفرام ابرهارد و ترجمه امیرعباس زارعی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
یکی از لوازم ضروری شناخت فرهنگ‌‌ها و تمدن‌ها، شناخت زبان نمادین آن فرهنگ است که در تولیدات فرهنگی آنها ظهور و بروز می‌کند. این کتاب در برگیرنده حدود چهارصد نماد است. مروری کلی و سطحی نشان می‌دهد که بسیاری از این نمادها با چند درونمایه پایه در ارتباط هستند. اینها موضوعاتی است که در زندگی روزمره چینی‌ها مطرح است و آرزوی قلبی‌شان برای زندگی سالم و طولانی، رسیدن به جایگاه والای اجتماعی و شهروندی و بچه‌داشتن را دربرمی‌گیرد.

در پیشگفتار این کتاب و از زبان نویسنده آمده است: اگر بخواهیم چیزهایی را که چینی‌ها به عنوان نماد به کار می‌برند، به چند گروه دسته‌بندی کنیم نتایج جالبی پدید می‌آید. مهم‌ترین چیز در کل رده‌بندی، انسان است: انسان در هستی جسمانی و موقعیت اجتماعی‌اش همراه با مصنوعاتی که خود می‌سازد. این با اصل مبنای جهان‌بینی چینی: انسان به عنوان موجود اصلی در این جهان، کاملاً مطابقت دارد. گیاهان و جانوران و حتی آسمان و زمین مسخر و تابع انسان گشته‌اند. در قلمرو طبیعت جاندار، حیوانات از گیاهان اهمیت بیشتری دارند. هرچند حیوانات اهلی کمتر از حیوانات وحشی ظاهر می‌شوند.

مترجم در مقدمه آورده است: کتاب ولفرام ابرهارد یکی از بهترین کتاب‌های موجود در زمینه شناخت هنر شرق دور است. مدخل‌های این فرهنگ به ترتیب الفبای فارسی مرتب شده‌است و برای سهولت جستجو، ترتیب انگلیسی مدخل‌ها در پایان کتاب آمده است. در ضمن تلفظ چینی مدخل‌ها با حروف لاتین در هر مدخل ارائه شده است تا در صورت تمایل پژوهشگر برای جستجوی بیشتر، امکان آن فراهم باشد.

کتاب فرهنگ نمادهای چینی، با شمارگان ۱۰۰۰نسخه، ۴۸۰ صفحه مصور و بهای ۶۳۰۰۰ تومان، توسط مؤسسه متن منتشر شد.

علاقه مندان می توانند این کتاب را از کتاب فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، پایین تر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰ تهیه کنند.

logo-samandehi